مقالات علمی، پژوهشی، درسی

روش های مطالعه
درج شده در تاریخ 1393/12/04 توسط مشاور.

گروه بندی

لیست مقالات

    

روش های صحیح مطالعه

 

( باتوجه به سبک  یادگیری خود یک روش  مناسب را انتخاب نمایید.)

 

       روش مطالعه پس ختام

اين روش كه يكي از قويترين روش‌هاي يادگيري است در سال 1996 توسط فردي به نام رابينسون ابداع شد. در اين روش سعي بر اين است تا با ايجاد زمينه اي در ذهن قبل از مطالعه، روند يادگيري فعال تر و آسان تر گردد. (SQ3R) مخفف اين كلمات است: پيش خواني (Survey)، سؤال سازي (Question)، خواندن (Read)، بازگويي و تعريف (Recite) و مرور (Review).


در ادامه به مراحل مختلف اين روش اشاره مي كنيم:
پيش خواني:
درسي را كه مي خواهيد بخوانيد، ابتدا پيش خواني كنيد. سعي كنيد براي پيش خواني از روش زير استفاده نماييد:
- نگاهي سريع و گذرا به متن بياندازيد.
- نكات مهم و كليدي را بيابيد.
- سؤالات و تمرين‌هاي آخر درس را مرور كنيد.
- پاراگراف اول و آخر و خلاصه درس را به شيوه اي گذرا بخوانيد.
سؤال سازي:
در ذهن خود سؤالاتي راجع به موضوع درس بسازيد. براي اين كار مي توانيد:
- عناوين و تيترها را بصورت سؤال درآوريد.
- از خود بپرسيد: 'راجع به اين موضوع چه مي دانم؟'، 'معلم راجع به اين موضوع چه چيزهايي مي گفت؟' و سؤالاتي از اين قبيل.
خواندن:
متن درس را بطور كامل بخوانيد. در هنگام خواندن:
- به دنبال جواب سؤالاتي باشيد كه در ذهن خود ساخته بوديد.
- به سؤالات آخر درس جواب بدهيد.
- زير نكات مهم خط بكشيد.
- اگر مطلبي را درست نفهميده‌ايد، دوباره آن را بخوانيد.
بازگويي و تعريف مطالب:
بعد از آنكه خواندن يك بخش به پايان رسيد، به بازگويي مطالب آن بپردازيد.
- مطالب درسي را از حفظ براي خود تكرار كنيد و يا خلاصه نويسي كنيد.
- در تكرار مطالب از روشي كه متناسب با تكنيك يادگيري‌تان است، استفاده كنيد و به خاطر داشته باشيد كه هر چه بيشتر از حواس پنجگانه خود استفاده كنيد، مطالب بهتر در حافظه‌تان جاي مي گيرد.


قدرت يادگيري سه برابر مي شود با: ديدن، بيان كردن، شنيدن.
و اين قدرت چهار برابر مي شود با: ديدن، بيان كردن، شنيدن و نوشتن!


مرور مطالب:
بعد از آنكه مطالب را بطور كامل خوانديد و براي خود بازگو كرديد، نوبت به مرور مطالب مي رسد.
- روز اول: بلافاصله بعد از مرحله تعريف و بازگويي، 5 دقيقه سريع مطالب را مرور كنيد.
- 24 ساعت بعد: كتاب را ورق بزنيد و به نكات مهم نگاهي بياندازيد، به مدت 5 دقيقه اين كار را انجام دهيد.
- يك هفته بعد: به مدت 5 دقيقه مطالب درسي را مرور كنيد. براي مطالبي كه به نظرتان سخت تر است بيشتر وقت بگذاريد.
- و به همين ترتيب هر چند وقت يك بار مطالب را مرور كنيد تا هنگام امتحان به مشكلي برخورد نكنيد.
به خاطر داشته باشيد:

كساني كه مطلبي را 6 بار پياپي مي خوانند در مقايسه با كساني كه در 6 نوبت و هر بار 5 دقيقه. اين كار را مي كنند، درصد يادگيري كمتري دارند.
چرا كه در فواصل زماني قدرت پردازش ذهن بالاتر مي رود.

روش مطالعه  8 مر حله ای  PQ6R

 

 

روش PQ6R شیوه ی سازمان یافته ای است که برای یادگیری تمامی دروس کاربرد دارد و در صورت کسب مهارب در استفاده از آن، چه از نظر یادگیری و چه از لحاظ به خاطر سپردن مطالب و نیز یادآوری آن‌ها، این روش برای تمامی فراگیران(دانش آموزان و دانشجویان ) کارآیی بسیار بالایی دارد و درس خواندن و مطالعه برای نتیجه بخش خواهد بود.

مراحل هشت گانه ی روش PQ6R عبارتند از :

1. پیش مطالعه (Preview/P)

- با کتاب آشنا شوید.

- سرفصل ها را بررسی کنید

- عنوان ها و تیترها را نگاه کنید..

- با عکس ها و نمودارها آشنا شوید.

- خلاصه ی فصل را بخوانید.

- هدف از یادگیری را بدانید.

- صورت سؤالات فصل را مرور کنید.

در واقع هدف از مرحله ی پیش خوانی، کسب اطلاعات اولیه از مطلبی است که قصد مطالعه ی آن را دارید.

2. سؤال گذاری کنید(Question/Q)

- سؤالاتی را که درباره‌ی موضوع پیش مطالعه به ذهن تان می رسد یادداشت کنید.

- عنوان ها، جملات موضوعی و نکات مهم را به صورت سوال درآورید.

-  از سوال های آخر فصل استفاده کنید.

- از پرسیدن سؤالات حافظه ای ساده پرهیز کنید.

- حداقل 5 تا 6 سؤال را مطرح کنید.

- به این که جواب در کتاب باشد یا نباشد، توجه نکنید.

3.   متن اصلی کتاب را بخوانید (Read/R1)

- مطالعه ی مبحث یا فصل را با سرعت منطقی و مناسب آغاز کنید.کلیات و چهارچوب اصلی را یاد بگیرید و خود را درگیر جزئیات نکنید.

- فرمول‌ها و رابطه ها را بفهمید و حفظ کردن را به مرحله ی بعد واگذار کنید.

- اگر مطلبی نامفهوم بود، برای دوباره خوانی آن اقدام نکنید مگر این که یادگیری مطلب بعدی را مختل سازد.

4. یادداشت برداری/R2)  Record)

- هر جا مطلب مهمی را دیدید آن را ثبت کنید و از ثبت موارد کم اهمیت بپرهیزید.

- یادداشت‌ها، خلاصه و مختصر و در حد کلید واژه یا به صورت رمزی باشد.

- رمزها و کلید واژه‌ها باید بتوانند در یادآوری مطلب اصلی به شما کمک کنند.

- منظور از یادآوری، مفهوم کلی مطلب است نه کلمه به کلمه آن.

- دائم از خود سؤال کنید:

آیا مطلبی را که می‌نویسم مهم است یا خیر؟

- آیا نوشتن آن ضرورت دارد؟

- آیا می‌توان آن را خلاصه تر نوشت؟

5. تفکر عمیق (Reflect/R3)

- در این مرحله درباره‌ی آن چه خوانده‌اید و یادداشت کرده‌اید، عمیق‌تر فکر کنید و سعی کنید تا مطالب را به خاطر بیاورید.

- به روابط بین موضوعاتی که خوانده‌اید، بیندیشید.

- سعی کنید تا تصور روشنی از مطالبی که خوانده‌اید، در ذهن خود ایجاد کنید.

6. اصلاح و بازنگری/R4)  (Revise

- به سراغ کتاب بروید و قسمت‌هایی را که نفهمیدید، دوباره دقیق بخوانید و اگر نکته ای را مهم دیدید آن را حتماً به یادداشت‌ها اضافه کنید.

- کلمات کلیدی را تکمیل کرده و آن‌ها را به صورت نمودار درختی برای خود ترسیم کنید.

- ابتدا نکات اصلی را در تنه‌ی درخت و سپس مطالب فرعی را به صورت شاخه‌ها و برگ‌ها به آن وصل کنید.

7. بازگو کردن (Recite/R5)

- از یادداشت‌ها و نمودار درختی خود استفاده کرده و سعی کنید تا مطالب را برای خود بازگو کنید.

- فرض کنید در این مرحله معلم هستید و مطلب را با جزئیات برای دانش آموزان توضیح می‌دهید.

- سعی کنید به کتاب مراجعه نکنید و از یادداشت‌های خود استفاده کنید.

- در صورتی که متوجه شدید یادداشت‌های شما ناقص است، برای ترمیم و اصلاح به کتاب مراجعه کنید.

- تمرین‌ها و پرسش‌های کتاب را در این مرحله حل کنید و سعی کنید به سؤالات طرح شده‌ی خود توجه کنید.

- جدول‌ها، نمودارها و شکل‌های کتاب را به دقت بررسی کنید و اگر نیاز است، به نمودار درختی خود اضافه کنید.

- موارد حفظی و فرمول‌ها را در این مرحله یاد بگیرید و در صورت نیاز حفظ کنید.

8. مرور (Review/R6)

- بدانید شما همیشه دو کار را باید توأمان انجام دهید:

الف) خواندن مطالب جدید.

ب) مرور مطالب خوانده شده.

- همان گونه که ملاحظه می‌کنید مرور، هم تراز یادگیری است و اثربخشی مطالعه را تأمین می‌کند.

- برای مرور درست، ابتدا به دست نوشته‌ها، خلاصه‌ها و نمودار درختی مراجعه کنید و سپس در دوره های زمانی، یک روز بعد، یک هفته بعد، یک ماه بعد و چهار ماه بعد، آن را تکرار می‌کنید.

 

MURDERروش مطالعه 6 مرحله ای مردر

 

یکی از روش‌های مطالعه برای یادگیری، روش مردر نام دارد. مراحل این روش عبارتند از:

 

۱ـ حال وهوا(Mood):

 

منظور این است که پیش از شروع  به مطالعه و یادگیری حال و هوای ان را پیدا کنید. یعنی سر حال وآماده یادگیری باشید و تا پایان مطالعه ان حالت را حفظ کنید.برای این منظور سعی کنید با ایجاد حالت آرمیدگی عضلانی بر اضطراب خود غلبه کرده و افکار مثبت را جانشین افکار منفی و شک تردیدهای بیهوده سازید. و از تخیلات مثبت سود ببرید.

 

۲ـ درک و فهم(Understand):

 

در این مرحله بکوشید تا آنجا که ممکن است، مطالبی را که می‌خوانید به طور عمیق درک کنید. از میزان درک خود آگاه باشید و مطالبی را که خوب نفهمیده‌اید، با علامت سؤال مشخص کنید. تا در مراحل بعدی مجددا به سراغ آنها بروید.

 

۳ـ  یادآوری(Recall):

 

آنچه را که در هر مرحله خوانده و فهمیده اید، به یاد آورید.در این مرحله با استفاده از تخیل، تفسیر و تحلیل مطالب به یادگیری مطلب کمک کنید.

 

۴ـ کشف و هضم(Detect and Digest):

 

در این مرحله مطالبی که در مراحل قبل نفهمیده‌اید، مراجعه  کرده و به یادگیری آنها و کشف ارتباط بین مطالب با یکدیگر بپردازید. مطالب پیچیده را به اجزای ساده‌تر تجزیه کنید و برای فهم آنها از معلمان، اساتید ومنابع معتبر کمک بگیرید.

 

۵ـ بسط و گسترش(Expand):

 

مطالبی را که می‌خوانید به آن چه که قبلا‏ٌ  آموخته‌اید، ارتباط داده و به آن شاخ و برگ دهید و سؤال‌هایی نظیر این سؤال‌ها را از خود بپرسید:

ـ اگر به نویسنده‌ی مطلب دسترسی داشتید، از او چه سؤال‌هایی می‌پرسیدید؟
ـ چگونه می‌توانید آنچه را که آموخته‌اید، برای دیگران قابل فهم سازید؟
ـ چگونه می‌توانید از اطلاعاتی که کسب کرده‌اید، در عمل استفاده کنید؟

 

۶ـ مرور وپاسخ دادن(Reviw and Respond):

 

مرور مطالب آموخته شده و پاسخ دادن به سؤال‌های طرح شده به منظور رفع ابهامات و اشکالات احتمالی، یکی از مهم‌ترین مراحل در تمام روش‌های یادگیری است.

SQ3Rروش 5 مرحله ای *

حالا میخوام تکنیکی به نام SQ3R رو بهتون معرفی کنم که اینکار رو براتون راحت تر میکنه. این تکنیک بهتون کمک میکنه که در مورد چیزی که از یک مطلب انتظار دارید بدست بیارید فکر کنید ، بعد در سطح مناسبی از جزئیات آن را مطالعه کنید و اطلاعات را به خوبی به خاطر بسپارید.

تکنیک SQ3R باعث میشه که هم موثرتر و هم کاراتر بتونید مطالعه کنید.

روش SQ3R  توسط فردی به نام فرانسیس رابینسون ایجاد شد و در کتاب 'مطالعه موثر '  او درسال 1946  منتشر شد.  او این تکنیک را برای دانشجویان ایجاد کرد، اما امروزه میشه از این روش برای هر نوع مطالعه ای و تقریبا در هر وضعیتی استفاده کرد.

SQ3R مخفف 5 مرحله است که شما باید برای بخاطر سپردن مطلبی که می خونید استفاده کنید. این پنج مرحله عبارتند از:

Survey   مطالعه اجمالی و بررسی

Question پرسش

Read خواندن

Recall or recite  به یاد آوردن یا از برخواندن

Review مرور

با بکار بردن این 5 مرحله، شما مطمئن میشید که وقتتان را صرف خواندن مناسب ترین مطلب می کنید، بخشهای مناسب آن مطلب را در سطح مناسبی از جزئیات مطالعه می کنید، دانش جدید را با دانش موجود جمعبندی می کنید و  اطلاعات را در ذهن خود تثبت می کنید، بنابر این شما می تونید در مدت طولانی آن را به یاد داشته باشید. این خیلی خوبه، نه ؟ ...

پس اگه علاقمند شدید ببینید چه جوری کار میکنه ، بریم استفاده از این ابزار رو یاد بگیریم.

استفاده از  ابزار

قدم اول : بررسی (Survey)

مرحله اول را با یک بررسی کلی و اجمالی شروع کنید و بطور سطحی متن را مورد توجه قرار دهید تا تصمیم بگیرید که آیا این مطلب اصلا مناسب هست یا نه و در عین حال بتونید یک نمای کلی از موضوع بدست آورید.

برای مثال اگر شما یک کتاب را برای خواندن انتخاب کردید ابتدا مطالب, عناوین، سرفصل ها و خلاصه فصل ها را اسکن و بررسی کلی کنید تا یک نمای کلی از متن بدست بیارید.

در مورد یک سایت، به منوها و نقشه سایت توجه کنید تا از ساختار کلی آن آگاه بشید. سپس به عناوین، عبارات ایتالیک (کج)، پررنگ و عناصر یا عباراتی که در جعبه متن هستند توجه کنید چون اونها اصولا به موارد یا ایده های مهم در متن اشاره می کنند.

درنهایت عکس ها، تصاویر، نقشه ها و نمودارهایی که در متن تعبیه شده اند را کاوش و بررسی کنید.

حالا  از متنی که جلوی شما قرار داره سرنخ هایی بدست آوردید، اینطور نیست؟

حالا از این سرنخ ها استفاده کنید و تصمیم بگیرید که آیا این متن ، اطلاعاتی در مورد آنچه به دنبالش هستید به شما میدهد یا خیر؟  اگر نیاز شما را برآورده نمی کند،خوب مشکلی نیست! ... حالا میتونید با همین روش به دنبال منبع دیگری از اطلاعات باشید که نیاز شما رو برآورده کنه.

 

قدم دوم : سوال (Question)

حالا سوالاتی را که در رابطه با متن برایتان پیش میاد رو برای خودتون بنویسین.  این سوالات ممکن است هنگام بررسی در مرحله اول به ذهن شما رسیده باشه . همچنین به این فکر کنید که به چه چیز دیگری از این نوشته می خواهید برسید؟ چه چیزی نیاز دارید از آن پیدا کنید؟ چه چیزی هست که شما مشتاق به یادگیری بیشتر آن هستید؟ و این اطلاعات چگونه به شما کمک می کنند؟

وقتی سوالاتتون را در مورد موضوع مطرح کردید حالا ذهن شما درگیر شده و آماده یادگیری میشه و اطلاعات بهتر در خاطرتون حفظ میشه وقتی بطورفعال به دنبال اونها هستید.

قدم سوم : خواندن (Read)

حالا شروع به خواندن متن کنید. از هر چیزی در متن که خوب متوجه نمی شوید نت برداری کنید . بعدا می تونید از این یادداشت ها وقتی دارید مطالب مرتبط ای را کاوش می کنید استفاده کنید.

ممکنه برای خوندن مطلبتون مخصوصا اگه شامل عبارات و مفاهیم مبهم و پیچیده باشه ، زمانی بیشتر از اون چیزی که فکر میکردید صرف بشه . قبل از حرکت در متن ، ذهنتون را به تبدیل عناوین یا عنوان های هر فصل به سوالاتی که بعدا باید به اونها پاسخ بدید متمرکز کنید. مثلا شما میتونید عنوان  ' مزایای استفاده از  SQ3R'  را به سوال ' مزایای استفاده از SQ3R چه هستند؟' تبدیل کنید. و جوابش را در ذهن خودتون قبل از اینکه به قسمت بعدی متن حرکت کنید به یاد بیارید.

نکته:

شما میتونید برای خواندن فعال تر ، زیر عبارات مهم خط بکشید یا از مارکر یا ماژیک های رنگی برای نشان دادن نکات کلیدی استفاده کنید.

قدم چهارم : فراخوانی (Recall)

وقتی بخشهای مناسب متن را خواندید، چندین بار آن را در ذهن خود مرور کنید. نکات مهم را شناسایی کنید و بینید نکات دیگر چقدر مناسب هستند. سپس به سوالات در قدم دوم برگردید و سعی کنید به آن سوالات از طریق حافظه خودتون جواب بدید. فقط وقتی به مرحله بعدی بروید که تونسته باشید به سوالات جواب درست بدید.

قدم پنجم : مرور (Review)

وقتی قدم قبلی یعنی فراخوانی را با موفقیت پشت سر بذارید، حالا قدم آخر یعنی مرور را میتوانید شروع کنید.

ابتدا کل متن یا یادداشتهای خودتون رو بازخوانی کنید. این خیلی مهمه اگه هنوز زیاد اعتماد ندارید که مطالب رو به خوبی درک کردید.

بعدا سعی کنید در مورد موضوعات خوانده شده با شخص دیگری بحث کنید. این روش برای مرور اطلاعات خیلی موثره . در مورد چیزهایی که یاد گرفتید تا جایی که براتون امکان داره بطور جامع توضیح بدید .

 سعی کنید به بهترین نحو موضوعاتی رو که خوندید و درک کردید را در عمل در زمینه ای که برای تیم تان یا  سازمان یا صنعتی که در آن مشغول به کار هستید معنی دار هستش استفاده و پیاده سازی کنید.

در نهایت به طور منظم و طبق یک زمانبندی، مطالب و موضوعات را هر چد وقت یکبار مرور کنید تا در ذهنتون تر و تازه بمونه. میتونید اینکار را بعد از یک هفته ، یک ماه یا چند ماه بعد انجام بدید. اینکار کمک میکنه که اون موضوعات را در  حافظه دراز مدت خودتون به خوبی جاسازی کنید.

 تکنینک SQ3R را به یک عادت تبدیل کنید

ابتدا ممکنه این تکنیک خیلی وقت گیر به نظر بیاد اما هر چه بیشتر ازش استفاده کنید کمتر نیاز به فکر کردن در مورد این روند دارید.

برای تبدیل این تکنیک به عادت ، هر زمان که نیاز به خوندن چیزی به همراه جزئیاتش داشتید از آن استفاده کنید و به دنبال فرصت هایی باشید که موضوعاتی را که یاد گرفتید با دوستان یا همکارانتون بحث کنید.

 نکته نهایی:

SQ3R یادگیری را آسان میکند. چون به شما کمک میکند که به دانش جدیدی حول آنچه که می دانید دست پیدا کنید. وقتی شما آن را به یک عادت تبدیل کنید میبینید که به یادآوردن و فراخواندن مطالبی که به اونها نیاز دارید خیلی آسانتر خواهد شد و این به شما بعنوان یک شخص آگاه یا متخصص قدرت بیشتری خواهد بخشید.

 

آشنایی با روش های مکمل در یادگیری

روش آموزش دو جانبه:یا روش آموزش متقابل تدبیر دیگری است که برای کسب مهارت های شناختی و فرا شناختی مربوط به خواندن و فهمیدن ابداع شده.با استفاده از این روش می توان به دانش آموزان دارای مشکلات خواندن و فهمیدن کمک کرد تا بر مشکلات خود فائق آیند.

روش مطالعه مشارکتی:یادگیرندگان به صورت دو نفری با هم کار می کنندو به نوبت خلاصه مطالبی را که می خوانند برای هم می گویند.ابتدا یکی از دو نفر یادگیرنده نقش توضیح دهنده را به عهده می گیرد و نفر دوم وظیفه اش گوش دادن است و در نوبت بعدنفر دوم توضیح می دهد و نفر اول گوش می کند.

 روش آموزش هم شاگردی:معمولا یک دانش آموز به وسیله دانش آموز دیگری که از او آگاه تر و ماهر تر است آموزش می بیندبه عنوان مثال معلم درس ریاضیات پس از تدریس یک مفهوم تازه،دانش آموزان را دو به دو به انجام تمرین های درس می گمارد .دانش آموزان به نوبت هم آموزش می دهند و هم آموزش می بینند یعنی یکی مسئله حل می کند و دیگری جواب ها را وارسی می نماید و بازخورد می دهد.

 روش پرسیدن دو جانبه یا پرسیدن متقابل وسیله ای است  که به کمک آن طرح سوال از جانب یادگیرندگان افزایش می یابد . هدف عمده آن افزایش تعداد و تنوع پرسشهایی است که مطرح می کند .جالب ترین جنبه روش پرسیدن دو جانبه این است که نقش معلم و شاگردان را تغییر می دهد و شاگردان به عنوان پرسشگر و معلم به عنوان پاسخگو به سوال در می آیند.در این پست تصمیم دارم که مراحل روش پس ختام را به طور کامل برای شما دوستان عزیز توضیح دهم:

 

نکاتي مهم در مورد روشهای صحیح مطالعه

 بارها شنيده ايم كه دانش آموز مي گويد:

چندبار این مبحث را خواندهام اما یاد نگرفتم ویا به سرعت فراموش میکنم ویا حوصله خواندن این مبحث را ندارم و یا...

آیا حقیقت این است که برای یادگیری یک مبحث باید چندین بار آن مبحث را خواند؟ در اینصورت دیگر زمانی برای تست زدن باقی نخواهد ماند و حتی زمان برای خواندن همه ی مطالب هم کافی نخواهد بود. پس باید چه کرد؟ بهترین راه فراگیری روشهای صحیح مطالعه است.

مزیت های شیوه های صحیح مطالعه:

1- زمان مطالعه را كاهش ميدهد.

2- ميزان يادگيري را افزايش ميدهد.

3-مدت نگهداري مطالب در حافظه را طولانيتر مي كند و یادآوری را آسانتر می کند.

4- فرا گیری اطلاعات را آسانتر مي سازد.

برای داشتن یک مطالعهی مفید و کمک به یادآوری در آینده ودوران جمع بندی خود، نوشتن نکات مهم ضروری است. البته باید از نوشتن مطالب حاشیهای واضافه پرهیز کرد ،زیرا این کار باعث تلف کردن وقت خواهد شد. به یاد داشته باشید که خواندن بدون یادداشت برداری یک علت مهم فراموشی است.

 

شش روش مطالعه :

1-خواندن بدون نوشتن نکات کلیدی: این  روش نادرست مطالعه است. مطالعهی سودمند برای رسیدن به  هدف بايد اینگونه باشد که از تمام حواس خود براي درك صحيح مطالب استفاده كرد. بايد با چشمان خود مطالب را خواند و هنگام رسیدن به نکته ای کلیدی ومهم  مطالب را باصدای بلند خواند و نكات مهم را يادداشت كرد تا هم  مطالب مورد مطالعه در ذهن تثبیت شود و هم در هنگام مورد نياز، خصوصاً در دوران جمع بندی قبل از کنکور، بتوان از روي نوشته ها مرور كرد و خيلي سريع مطالب مهم را مجدداً به خاطر آورد و استفاده کرد.

2- خط كشيدن زير جملات مهم: اين روش شايد نسبت به روش قبلي آسانتر است و زمانبر نیست ولي روش كاملي براي مطالعه نيست. چراكه در اين روش بعضي از افراد بجاي آنكه تمركز و توجه بروي يادگيري و درك مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط كشيدن زير نكات مهم مي گردد. روش صحیح خط کشیدن زیر جملات مهم این است که پس از خواندن مثلا یک صفحه زیر نکات مهم را خط بکشند نه آنكه در یک صفحه به دنبال نكات مهم بگردند تا زير آن را خط بكشند.

3- حاشيه نويسي: اين روش نسبت به دو روش قبلي بهتر است اما باز هم روشي كامل براي درك عميق مطالب و مفهومی خواندن یک مطلب نيست. هرچند مي تواند براي يادگيري مطالبي كه از اهميتي چندانی برخوردار نيستند، مورد استفاده قرار گيرد.

4- خلاصه نويسي: در اين روش شما مطالب را ميخوانيد و آنچه را كه درك كرده ايد بصورت خلاصه  يادداشت مي كنيد كه اين روش از روشهای قبلی بهتراست چرا كه در اين روش ابتدا مطالب را درك كرده سپس آنها را يادداشت مي كنيد اما بازهم بهترين روش براي خواندن نيست.

5- كليد برداري: این روش به اینگونه است که پس خواندن و درک یک مطلب سعی می شود جملاتی کوتاه وکلیدی برای یادآوری مطالب مهم را نوشت که این جملات کوتاه ترین و پرمحتواترین جملات هستند که باخواندن آنها کل مطلب برای شخص تداعی می شود.

6-  روش ششم آمیزهای از پنج روش قبل است بدین ترتیب که شما مطلبی را می خوانید و به طور کامل درک می کنید و در صورت نیاز زیر نکات مهم خط کشیده و سپس شروع به خلاصه برداری می کنید و به خلاصهی خود نگاهی کلی میاندازید ونکات کلیدی را بصورت جملاتی کوتاه و پرمعنا می نویسید که در دوران جمع بندی و یا حتی قبل از آزمونهای موضوعی میتوانید از این جملات کوتاه در کمترین زمان استفاده کرد وبیشترین بازده را داشت.

 

شرايط مطالعه:

((بكارگيري شرايط مطالعه برای بیشترین بازده در کوتاه ترین زمان ))

شرايط مطالعه، مواردي هستند كه با دانستن و بكارگيري آنها، مي توان مطالعهاي مفيدتر با بازدهي بالاتر داشت و در واقع اين شرايط به شما مي آموزند كه قبل از شروع مطالعه چه اصولي را به كار گيريد، در حين مطالعه چه مواردي را فراهم سازيد و چگونه به اهداف مطالعاتي خود برسيد و با دانستن آنها مي توانيد با آگاهي بيشتري درس خواندن را آغاز كنيد و مطالعه اي سودمندتر داشته باشيد:

 1- شروعی صحیح: براي موفقيت در مطالعه، بايد درست شروع به مطالعه کنید.

 2- برنامه ريزي: يكي از عوامل اصلي موفقيت، داشتن برنامهای منظم و قانون مند است.

 3- نظم و ترتيب: اساس هر سازمان وبرنامهای به نظم آن بستگي دارد.

 4- حفظ آرامش: آرامش ،ضمير ناخود آگاه را آماده برای یادآوری مطالب ميكند.

 5- استفاده صحيح از وقت: بنيامين فرانكلين، ((آيا زندگي را دوست داريد؟ پس وقت را تلف نكنيد زيرا زندگي از وقت تشكيل شده است .))

 6- سلامتي و تندرستي: عقل سالم در بدن سالم است.

 7- تغذيه مناسب: تغذيه صحيح نقش مهمي در سلامتي دارد.

 8- دوري از مشروبات الكلي : مصرف مشروبات الكلي موجب ضعف حافظه مي شود.

 9- ورزش : ورزش كليد عمر طولاني است.

 10-خواب كافي: خواب فراگيري و حافظه را تقويت مي كند.

 11 درك مطلب: آنچه در حافظه بلند مدت باقي مي ماند، مطالبی است که ما بطور کامل درک کرده ایم.

 

 

 

 

 

                          



آخرین اخبار:
پیوند های مفید:
تماس با ما:

دبیرستان استعدادهای درخشان علامه حلی ساوه
08642246650,08642243213,42242821
خیابان خیابان شریعتی، فرعی میدان معلم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به موسسه فرهیختگان جوان می باشد.
برای استفاده بهینه از این وب سایت از مرورگرهای مدرن مانند IE 9+ ، FireFox یا Google Chrome استفاده نمایید.